Vaseline: mijn beste vriend in tijden van...

....Lopen natuurlijk. Get your minds out of the gutter :-)

Maar nu serieus: vaseline is 1 van de top 5 must haves voor een lange afstandsloper, en zeker voor een trage lange afstandsloper.
Want wrijving, beste lezer, komt dus ook voor bij lopen. En hoe...

Je ziet het overal bij elke halve en volle marathon, de mannen wiens tepels bloeden. Geen fraai zicht. Meer zelfs, het lijkt bijna horror en het moet ongelooflijk pijnlijk zijn. foto hierbij voor wie geen enkel idee heeft waarover ik het heb. En aangezien de fotofinish toch belangrijk blijft...




Bij mij doet het bloeden en schaven zich gelukkig niet voor in die regionen. wij vrouwen hoeven geen plakkertje op onze tepels te dragen, bij hebben een sportbeha die je bijna ineensnoert. Maar andere, minder zichtbare plaatsen op mijn lichaam hebben ervan: onder de oksels, tussen mijn benen, aan mijn hartmeter, tussen mijn billen. Als ik niet oppas loop ik een week lang met schaafwonden overal op mijn lijf. En dat doet PIJN!

Tijd dus voor preventie, want dat is het enige wat helpt. En vaseline is een goedkope, en heel doeltreffende manier om dit aan te pakken.

Voor de start van een lange loop, of als het overmatig warm is ben ik dus bezig met insmeren. Wij lopers zijn allesbehalve sexy, we zijn praktische en basic. We proberen ervoor te zorgen dat we alle factoren die we kunnen beïnvloeden om die marathon uit te lopen, ook aanpakken. Want een marathon is ver en lang, en het kleinste ongemak (een schaafwondje) kan het verschil betekenen tussen opgeven en doorgaan. En ik overdrijf wederom niet.

Dus sta ik 10 minuten voor de start tussen mijn billen te wrijven. Initieel voelde ik me opgelaten, tussen al die mensen, ook mannen. Maar ik heb gemerkt dat het niemand wat kan schelen en dat iedereen hetzelfde doet. Gewoon smeren met die handel, zonder schroom, met enorm veel vaseline en op zoveel mogelijk plaatsen! :-)






Reacties

  1. En soms wou je dat je ook IN de gewrichten kon smeren...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. TIP voor de herentepels:
    Ook vaseline kan na een lange marathon zijn effect verliezen voor de tepels.
    Bij deze:
    Compeed voor de koortsblazen. Op je tepels kleven als ze droog zijn. Zeer effectief, blijft weken hangen zonder problemen zelfs in bad en douche en geen zere tepels meer.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Surrender, overgave... een gave

the art of jogging - luisteren naar je hart